V Kofboji stratila Kofola silu

Autor: Karol Wolf | 25.10.2011 o 8:30 | Karma článku: 8,25 | Prečítané:  2340x

Dvojtýždňový striktne slepý test dvoch nealko nápojov skončil s prekvapivými výsledkami. Zapojilo sa do neho vyše 11-tisíc ľudí z celého Slovenska. Výlučne na základe svojej chuti rozhodovali, ktorý z dvoch nealko nápojov im chutí viac. V chuťovom súboji sa ocitol gigant na trhu s kofolovými nápojmi – Kofola, a outsiderský slovenský nápoj - Šofocola.

Dominantná Kofola to nakoniec zvládla, ale s odrenými ušami. V slepom spotrebiteľskom teste KOFBOJ ju za chutnejší nápoj spomedzi 11 242 Slovákov označilo 52 %. Naopak, malá slovenská Šofocola, ktorá na trhu „kofolových“ nápojov v porovnaní s absolútne dominujúcou Kofolou drží necelých 5 %, chutila viac ako Kofola až 37 percentám spotrebiteľov. Zvyšných 11 % sa pri slepom teste nevedelo medzi chuťou Kofoly a Šofocoly rozhodnúť. Celkovo možno hovoriť takmer o remíze (52 % : 48 %), pretože dominantná Kofola sotva môže považovať hlasy tých, ktorí ju nevedia od Šofocoly rozoznať (11 %), za víťazné.

Slepý spotrebiteľský test je ako čisté zrkadlo. Ukáže všetko. Keďže ľudia pri ňom nemajú k dispozícii pomoc reklamných mágov, ktorí im vždy povedia, čo je lepšie, ich verdikty sú čisté. Pocitové, chuťové, inštinktívne, možno niekedy aj náhodné a náladové, ale v zásade vždy prirodzené. Vychádzajú totiž z podstaty prvej signálnej sústavy. Nie je to žiadna jadrová fyzika: Áno – viac mi chutí Kofola, Áno – viac mi chutí Šofocola, Nerozhodne – chutia mi rovnako, nedokážem sa medzi nimi rozhodnúť.

Verejný slepý test KOFBOJ priniesol veľa zaujímavých zistení. Prvým prekvapením bol fakt, koľko ľudí sa zúčastnilo. 11 242 je naozaj obrovské číslo (náš odhad bol sedem, maximálne desaťtisíc). Druhým zase zistenie, ako veľmi ľudí baví slepý test. Sledovať tínedžerov, mladých, alebo starších ľudí, ako doslova degustujú porovnávané nápoje a poctivo sa snažia zistiť ich odlišnosti, alebo zhody, skutočne stálo za to.

Výsledky KOFBOJA sa určite budú interpretovať rôzne. Jedno je ale jasné hneď. KOFBOJ preukázal, aký veľký vplyv má v rozhodovaní spotrebiteľa sila značky a reklamných kampaní. V tomto konkrétnom prípade takmer absolútnu. Veď ako inak si vysvetliť fakt, že trhovo absolútne dominujúci nápoj len tesne obhájil svoje prvenstvo v objektívnom teste chuti, zatiaľ čo outsider získal takmer polovicu hlasov?

Otázka znie – v koľkých ďalších prípadoch by sme sa dopracovali ku podobnému zisteniu? Pivá, jogurty, pečivá, destiláty, kuracina, párky, ... ? Vyberte si. Kde všade a čo všetko kupujeme len preto, že si myslíme (niekto nám to povedal), že je to lepšie, zdravšie, chutnejšie, či dokonca v kombinácii s týmito superlatívmi ešte aj lacnejšie?

Úprimne – vo väčšine prípadov a to tak automaticky, že si to už ani neuvedomujeme. Urobiť z času načas takýto, alebo podobný slepý spotrebiteľský test teda v žiadnom prípade nemôže byť na škodu.

Výsledky KOFBOJ

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Anton Zajac: Jediná šanca pre Slovensko je nová slušná strana

Nežijeme v liberálnej demokracii, ale v oligarchii, hovorí spolumajiteľ Esetu Anton Zajac.

PRIMÁR

Lekári sa môžu mýliť. Päť príbehov o zlej diagnóze

Nikto netúži byť medicínskou záhadou. Ale je jednoduché sa ňou stať.

EKONOMIKA

Nové pravidlá zásadne ovplyvnia ľudí. Dlžníkov aj exekútorov

Sociálna poisťovňa môže siahnuť na účet aj bez exekútora.


Už ste čítali?